Rotonde Jasonweg : mislukt ontwerp!

Mislukt ontwerp  vernieuwde rotonde Jasonweg-Argonautenweg!

Even terug in de tijd; de rotonde op de kruising van de Abeelweg en Argonautenweg met de Jasonweg was lang geleden een zogenaamde blackspot; een kruising waar veel ongelukken plaats vonden. De oplossing was destijds nieuw; een rotonde. Het was daarmee één van de eerste rotondes in ons land en pas veel later werden aan dit soort verkeersoplossingen eisen gesteld en werden er normen voor ontworpen. De rotonde op de Jasonweg voldeed als voorloper van de later algemeen ingevoerde rotondes al lange tijd niet meer aan de huidige eisen. Voornaamste knelpunt was dat de rotonde geen vrijliggende fietspaden kende. Dat gaf in de dagelijkse praktijk met veel schoolgaande en fietsende jeugd de nodige problemen en leidde opnieuw regelmatig tot (bijna-)aanrijdingen.

Gelukkig besloot Stadsontwikkeling vorig jaar dat deze rotonde zou worden aangepast aan de hedendaagse eisen met vrijliggende fietspaden daarom heen.  Ontwerptechnisch klopte het helemaal.  De rotonde voldoet in beginsel aan de nieuwe normen.  Echter de vraag die men zich nu kan stellen is of de ontwerpers voldoende rekening hebben gehouden met de situatie dat de Abeelweg en de Argonautenweg aan de noordzijde van de rijbaan dubbelzijdige fietspaden hebben. Datzelfde geldt voor de fietspaden aan de zuidwestzijde en de noordoostzijde van de Jasonweg. De rotonde is echter uitgevoerd met enkelzijdige fietspaden en daar zal het gaan wringen.

Volgens de visie van de verkeerstechnische ontwerpers moeten fietsers op de nieuwe rotonde, net als het overige verkeer, tegen de klok in deze rotonde ronden. Maar dat betekent dat een fietser komende vanaf het noordelijke fietspad van de Abeelweg naar de Jasonweg of de Argonautenweg niet alleen helemaal rond moet rijden, maar vooral 3x de (dubbele) rijbanen van het autoverkeer moet kruisen. En datzelfde geldt ook als je vanaf het westelijke fietspad van de Jasonweg naar het noordelijke fietspad van de Abeelweg wilt rijden.

Het is een utopische veronderstelling dat de meeste fietsers en zeker de schooljeugd op die rotonde de verkeerskundig technologische benadering zullen gaan volgen. Hetzij uit ‘luiïgheid’ of omdat men dat 3x kruisen van de rijbaan als te gevaarlijk ervaart.  Die twee verkeersbewegingen zullen naar we stellig vrezen tot massaal “spookrijden” op die stukjes enkel uitgevoerde fietspaden aanleiding geven.  De kortste weg van A naar B is nu eenmaal een rechte lijn en zeker fietsers laten zich niet dwingen.  De oplossing was heel simpel geweest door de fietspaden op de noordelijke en westelijke zijde van de rotonde als dubbelzijdig fietspad in te richten.

Helaas hield de tekentafellogica van verkeerstechneuten en planologen, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, ook in dit geval weer weinig rekening met de dagelijkse praktijk en de gewoonten van verkeersdeelnemers.  Het beoordelen van een verkeersontwerp door een verkeerspycholoog zou bijna een vereiste moeten worden om dit soort ‘olifantenpaadjes’ te voorkomen.

Jammer, jammer, jammer, want nu zitten we voorlopig weer met een halfzachte oplossing die op een andere manier tot onveilige situaties leidt.

 

Ton van Eijsden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *